Zdrowe zamienniki słodyczy

fruit

W poniedziałek rozpoczęłam tygodniowe wyzwanie nie jedzenia słodyczy i nie picia kolorowych, słodzonych napoi. Jak wytrzymać w takim postanowieniu, w szczególności, że w sobotę byłam na imieniny u Cioci, gdzie było wiele pokus? Na szczęście się udało, pomimo zdziwienia rodziny. Poniżej znajdziecie kilka przykładów produktów, które są słodkie, ale przede wszystkim zdrowe.

Słodycze to nic innego jak produkty tłuste, wysokokaloryczne i pozbawione jakichkolwiek wartości odżywczych. Dlatego właśnie warto zamienić je na zdrowsze i mniej kaloryczne odpowiedniki. Po co tyć, jak można jeść słodko i zdrowo?

Przedstawiam Wam tabelkę słodkich produktów (w 100 g) i ich wartości dla zobrazowania ile chłoniemy pustych kalorii:

Produkt: Kalorie: Tłuszcze: Węglowodany: Białko:
 Ptasie Mleczko  436 kcal  21,3 g  58,5 g  2,8 g
 Czekolada Mleczna  531 kcal 30,8 g  57,3 g  6,2 g
Żelki Haribo   343 kcal 0,1 g 77,4 g  6,9 g
Ciasto Szarlotka   290 kcal 13,5 g  40,3 g  2,7 g
Eklerka  301 kcal  8,9 g  51,1 g  5,1 g

Najprostszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o eliminację słodyczy, jest sięgnięcie po gorzką czekoladę, najlepiej o zawartości kakao ok. 70-75% lub łykanie tabletek z chromem, które powodują brak łaknienia słodkości. Gdy to nie pomaga, warto pomyśleć o jedzeniu słodkich, a zdrowych zamienników. Trzeba jednak mieć też na uwadze, aby z nimi też nie przesadzać.

OWOCE I WARZYWA

Owoce i warzywa mają w sobie mało kalorii, a dużo witamin. Zawierają sporą dawkę błonnika, który daje sytość i poprawia pracę jelit. Z owocami nie można przesadzać, bo duża ilość ma w sobie sporo cukrów. Natomiast warzyw można jeść w dużych ilościach, np. marchew jest bogata w witaminę A, która polepsza nam wzrok i koloryt skóry.

fruit

Produkt: Kalorie: Tłuszcze: Węglowodany: Białko:
Banan  95 kcal  0,3 g  23,5 g  1,0 g
 Pomarańcza  44 kcal 0,2 g 11,3 g 0,9 g
Jabłko 52 kcal 0,2 g 13,8 g 0,3 g
Gruszka  54 kcal 0,2 g  14,4 g  0,6 g
Truskawki 28 kcal  0,4 g 7,9 g  0,7 g

warzywa

Produkt: Kalorie: Tłuszcze: Węglowodany: Białko:
 Jarmuż  44 kcal  0,7 g  2,8 g  3,7 g
Marchewka  27 kcal 0,2 g 8,7 g  1,0 g
Pomidor   15 kcal 0,2 g 3,6 g 0,9 g
Ogórek 13 kcal 0,1 g 2,9 g  0,7 g
Seler Naciowy 13 kcal  0,2 g  3,6 g  1,0 g

SUSZONE OWOCE

Suszone owoce – śliwki, morele i jabłka zawierają pektynę oraz sorbitolu – cukry, który powstaje podczas suszenia. Jedzenie ich sprzyja pracy układu pokarmowego. Trzeba pamiętać, że suszone owoce też są kaloryczne. Sorbitol w nadmiarze może powodować wzdęcia i biegunki, dlatego jak ze wszystkim, tak i z suszonymi owocami, warto pamiętać o zachowaniu umiaru w ich spożywaniu.

suszone

Produkt: Kalorie: Tłuszcze: Węglowodany: Białko:
Suszona Śliwka 267 kcal  1,2 g  68,9 g  3,5 g
 Suszona Morela 284 kcal 1,2 g  72,2 g  5,4 g
Suszone Figi 290 kcal 1,2 g 78,0 g  3,6 g
Suszone Daktyle  277 kcal 0,4 g  74,0 g  2,0 g
Suszona Żurawina 320 kcal 1,4 g  82,4 g 0,1 g

ORZECHY

Orzechy bogate są w witaminę E, niacynę, selen, tiaminę i białko. Migdały są bogate w zdrowe tłuszcze nienasycone, które pozwalają zwalczać zły cholesterol. Pistacje zawierają najwięcej błonnika, który wpływa na trawienie oraz witaminę B.

walnuts

Produkt: Kalorie: Tłuszcze: Węglowodany: Białko:
Migdały 572 kcal  52,0 g  20,5 g  20,0 g
Pistacje 589 kcal 48,5 g  25,0 g  20,5 g
Nerkowce  553 kcal 43,8 g 32,7 g  18,1 g
Fistaszki (Ziemne)  560 kcal 46,1 g  19,2 g  25,7 g
Włoskie 645 kcal 60,3 g  18,0 g  16,0 g

Wszystko jest przeliczone do wagi 100 g, by łatwo było sobie porównać. Wszystkie informacje wzięłam ze strony www.ilewazy.pl. Trzeba pamiętać, że orzechy i suszone owoce są bardzo kaloryczne, więc nie można przesadzać z ich jedzeniem. Zachęcam Was również do robienia domowych słodyczy np. batoników musli, pieczonych jabłek, czy zrobienie budyniu jaglanego z owocami. Jest to słodycz, którą w łatwy sposób sami zrobicie i będzie zdrowy oraz mniej kaloryczny. Na pewno z czasem kilka przepisów Wam zdradzę.

Jakie są Wasze zdrowe słodkości? Może macie ciekawy przepis do udostępnienia? 

Czekam na Wasze komentarze. :)

Dodaj komentarz